Nama : KHOK SIEW CHEN
No Matrik : D20102045760
Topik: Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Malaysia Kelas Tahun 3
Tarikh : 19.10.2011
No Matrik : D20102045760
Topik: Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Malaysia Kelas Tahun 3
Tarikh : 19.10.2011
Masa : 0900-1000
Bilangan Pelajar : 20 orang (12 lelaki, 8 perempuan)
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tajuk Pengajaran: Tema : Faedah Bersukan
Mengelak Penyakit Kronik
Pengengetahuan Sedia Ada : Murid-murid mempunyai pengetahun asas mengenai penyakit-penyakit
Objektif Pengajaran : Pada akhir pembelajaran murid dapat :
1. Membuat penerangan secara lisan tentang gambar dengan 75 peratus ayat yang betul.
2. Menulis ayat tunggal 5 daripada 10 dengan betul.
3. Mecatat 5 daripada 10 isi-isi penting dalam coretan yang bertajuk faedah bersukan
Isi Pelajaran : Fokus Utama
2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang sesuai dan tepat.
Aras 2
i. Memberikan penerangan tentang sesuatu perkara yang diperoleh dengan menggunakan ayat yang jelas.
Fokus Sampingan
9.1 Mengambil imlak teks yang diperdengarkan.
Aras 2
i. Mengambil imlak frasa dan ayat dengan ejaan dan tanda baca yang betul.
9.2 Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada bahan yang didengar atau dibaca.
Aras 2
i. Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota peringatan.
Nilai-nilai Murni : Tolong menlong, kerjasama, kasih sayang, semangat kekitaan , Kewarganegaraan : semangat kekitaan , tolong menolong, hormat - menghormati
Alat Bantu Mengajar : Komputer riba , LCD , Gambar, Klip video, Teks ringkas
Bahan rujukan : Buku Teks BM Tahun 3
Buku Prinsip Teknologi Makluat OUM
Teknologi Pengajaran Siri Pendidikan Jarak Jauh
Langkah Keselamatan: Murid-murid haruslah berhati-hati
mengendalikan alat-alat elektronik.
KBT : KB – Menghubungkait – menjana idea - Memproses maklumat –
Menyelesaikan masalah
KP – Verbal linguistik – intrapersonal – muzik
Isi pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan |
Set Induksi (5 Minit) Pengesanan maklumat yang dipertontonkan • Video klip ‘Gaya Hidup Sihat’ | 1. Guru menayangkan video klip gaya hidup sihat. 2. Guru bersoaljawab dengan murid mengenai tajuk video yang ditayangkan. 3. Murid menceritakan pengalaman sedia ada berdasarkan maklumat video yang ditayangkan. 4. Guru menerangkan tajuk pengajaran dan pembelajaran hari ini. | BBB: Video klip, Komputer riba , LCD KBT: KB • menghubungkait • Memproses |
Langkah 1 ( 20 minit ) Gambar Lampiran A | Aktiviti 1 1. Guru membahagikan kelas kepada lima kumpulan dengan setiap kumpulan mengandungi lima orang murid. 2. Guru mempamerkan gambar yang berbentuk poskad di skrin dan memberi salinannya kepada lima kumpulan. Aktiviti 2
2. Guru memanggil wakil kumpulan ke hadapan dari setiap kumpulan untuk membuat penerangan tentang gambar yang dengan menggunakan ayat yang betul. 3. Guru membetulkan kesalahan ayat yang digunakan dengan lebih gramatis. PO 1 Murid dapat membuat penerangan secara lisan tentang gambar dengan 75 peratus ayat yang betul. | BBB: gambar KBT: KP- Verbal-linguistik interpersonal KB- memproses maklumat. menghubungkait. Menjana idea Nilai: Kerjasama Kasih sayang Semangat kekitaan |
Langkah 2 (15 minit) Coretan Faedah Bersukan (Lampiran B) | Aktiviti 1 1. Guru memaparkan coretan pelajar yang bertajuk ‘Faedah Bersukan’ kepada setiap murid. Aktviti 2 1. Guru membaca coretan tersebut yang bertajuk faedah bersukan secara mekanis dengan sebutan yang betul dan jelas. 2. Murid meneliti setiap perkataan yang dibaca oleh guru. 3. Guru membaca ayat tunggal yang dipilih dalam petikan dan murid menulis semula ayat yang dibaca oleh guru. Aktiviti 3 1. Guru memilih murid secara rawak untuk membaca ayat yang ditulisnya di hadapan kelas. 2. Guru membetulkan kesilapan ayat yang tidak sempurna. 3. Murid menyalin jawapan daripada guru. PO 2 Murid dapat menulis ayat tunggal 5 daripada 10 dengan betul. | BBB: Teks ringkas KBT: KB- menghubungkait menyelesaikan masalah. KP- verbal linguistik Nilai: Kerjasama Kasih sayang |
Langkah 3 (15 Minit) Brosur yang bertajuk ”Penyakit jantung.” (Lampiran C) | Aktiviti 1 1. Guru mengedarkan brosur berserta gambar tentang penyakit jantung. 2. Guru membaca petikan bersama–sama murid dan menerangkan kandungan brosur berkenaan. Aktiviti 2 1. Murid berbincang dengan ahli kumpulan untuk mencari isi-isi penting dalam petikan dan mencatatnya dalam peta minta. 2. Guru memanggil secara rawak setiap kumpulan untuk membentangkan hasil kerja mereka. 3. Guru membetulkan kesalahan sistem bahasa dan jawapan yang bacakan oleh murid. Aktiviti 3 1. Guru memberikan jawapan yang betul. 2. Murid menulis jawapan yang betul dalam buku latihan sebagai lembaran kerja dan dihantar selepas tamat kelas. PO 3 Murid dapat mencatat 5 daripada 10 isi-isi penting dalam brosur yang bertajuk penyakit jantung. | KBT: KB- menjana idea - menghubungkait KP- intrapersonal Nilai: Kerjasama Tolong menolong BBB Brosur (Lampiran C) BCB Peta Minda |
Penutup (5 Minit) Rumusan isi pelajaran kognitif dan sosial. Lirik lagu “Budi Bahasa Budaya Kita “ (Lampiran D) | 1. Murid dibimbing merumuskan kemahiran yang dipelajari hari ini melalui penyoalan. 2. Guru memberi kata-kata semangat dan pujian kepada murid- murid. 3. Murid menyanyi lagu Budi Bahasa Budaya Kita bersama guru. | BBB: lirik lagu Komputer riba LCD KP-muzik |
Lampiran A
Lampiran B
Faedah Bersukan
Bersukan merupakan salah satu kegiatanyang penting dalam kehidupan kita . Badan yang sehat terhasil daripada kerajinan kita bersukan . Jika kita tidak bersukan ,kita akan lemakdan mudah diserang penyakit .
Bersukan ada beraneka jenis . Antara kegiatan sukan yang popurlar ialah olahraga , renang , bolak sepak , berjoging , berjalan kaki dan sebagainya . Anggota tubuh badan kita akan menjadi cergas dan kuat dengan bersukan .
Pada zaman siber yang semakin caggih , banyak kemudahan telah tersedia . Kemudian ini mengakibatkan orang malas untuk bersukan . Sikap ini memudaratkan diri kita . Badan kita akan menjadi lemah dan mudah terkena penyakit .
Menerusi kegiatan sukan juga , kita dapat membentuk sifat-sifat yang mula seperti sabar , kerjasama bertolak angsur , dan semangat toleransi . Malah , dengan bersukan dapat mewujudkan keharmonian dan perpaduan antara kaum di negara kita .
Bersukan dapat membentuk sikap mulia seseorang insan . Bersukan juga dapat menghidarkan diri daripada terjebak dalam gejala sosial seperti inilah yang akan merosakkan diri kita terutamanya goiongan muda-madi .
Oleh itu , kita hendaklah menjadikan sukan sebagai satu daripada aktiviti harian kita dengan bersukan , kita akan memperoleh kehidupan yang sihat dan sejahtera . Badan yang sihat akan melahirkan otak yang cerdas.
Lampiran D
Lirik Lagu ”Budi Bahasa Budaya Kita”
Ibu bapa dan kaum keluarga
Saudara terdekat jiran tetangga
Sayang menyayangi bertegur sapa
Ketulusan ikatan sepanjang usia
Para guru rakan sekolah
Turut warnai kehidupan kita
Ilmu ditimba pengalaman bertambah
Pergaulan sihat peribadi ceria
c/o
Bangsa Malaysia berhemah tinggi
Ramah dan mesra elok pekerti
Yang tiada dibantu, yang lemah dilindungi
Bertimbang rasa hormat menghormati
Kita berkhidmat jujur dan ikhlas
Mencurah bakti tak minta dibalas
Harapan rakyat satu amanah
Budi bahasa budaya kita
Penyanyi: Zehra Zambri, Siti Nurhaliza
Ciptaan : Datuk Suhaimi Mohd Zain (Pak Ngah) Lirik: Habsah Hassan
Saudara terdekat jiran tetangga
Sayang menyayangi bertegur sapa
Ketulusan ikatan sepanjang usia
Para guru rakan sekolah
Turut warnai kehidupan kita
Ilmu ditimba pengalaman bertambah
Pergaulan sihat peribadi ceria
c/o
Bangsa Malaysia berhemah tinggi
Ramah dan mesra elok pekerti
Yang tiada dibantu, yang lemah dilindungi
Bertimbang rasa hormat menghormati
Kita berkhidmat jujur dan ikhlas
Mencurah bakti tak minta dibalas
Harapan rakyat satu amanah
Budi bahasa budaya kita
Penyanyi: Zehra Zambri, Siti Nurhaliza
Ciptaan : Datuk Suhaimi Mohd Zain (Pak Ngah) Lirik: Habsah Hassan